TussenTijdseToets en Examen

Zoals het woord al zegt, is het een toets, die tussentijds wordt afgelegd. Zeg maar als je 2/3 van je rij-opleiding volbracht hebt. De TTT wordt afgelegd bij het CBR, met een examinator van het CBR en met mij. Het gaat precies als een examen, je kunt alleen niet slagen of zakken.

Je kunt er wèl veel mee winnen:

  • Door de TTT krijg je een duidelijk beeld van je sterke en zwakke punten. Je weet precies wat de examinator van je verwacht en wat je nog te doen staat tot het examen. De rit wordt uitgebreid besproken en je krijgt het advies zowel mondeling als via de mail toegestuurd.
  • Ook krijg je (en ik) een beeld van je rijkwaliteiten als er iemand anders (de examinator) naast je zit. Ben je toch zenuwachtiger dan je had gedacht of valt het wel mee? En rijd je daardoor slechter of juist niet?
  • Je weet na de TTT precies hoe het examen straks zal gaan, je zult daarom waarschijnlijk minder zenuwachtig zijn tijdens het examen.
  • In de TTT (en in het examen) rijd je in principe een stuk binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom, autoweg of –snelweg en je krijgt twee bijzondere manoeuvres. Als je dat laatste onderdeel voldoende doet krijg je daarvoor een vrijstelling voor het eerstvolgende examen en duurt het examen ook iets korter.
  • Vanaf januari 2008 rijd je ook een deel van de rit zelfstandig, dat wil zeggen dat de examinator niet steeds 'links' of 'rechts' zegt. Dit kan gebeuren d.m.v. eenvoudige clusteropdrachten, het rijden van of naar een voor jou bekend punt of met behulp van een navigatiesysteem. Ik kan hierbij niet genoeg benadrukken dat hierbij nìet de route maar de veiligheid het belangrijkst is.
  • Tijdens de rit zal de examinator je vragen iets te vertellen over een bepaalde verkeerssituatie in de zgn. 'situatiebevraging'.
  • Er wordt ook gekeken naar 'milieubewust rijden' en 'gevaarherkenning' en 'zelfreflectie' heeft een plaats gekregen.

Het is niet verwonderlijk, dat het slagingspercentage na een TTT veel hoger ligt dan zonder. Ik beschouw de TTT dan ook als een onderdeel van je rij-opleiding.

Hoe verloopt een TTT of een examen:

Als je een TTT of examen gaat doen moet je de volgende papieren meenemen:

  • identiteitskaart of paspoort
  • oproepkaart voor TTT of examen (die heb ik)
  • zelfreflectieformulier

De examinator zal deze papieren controleren en je nog even uitleggen hoe het examen verder verloopt. Dan gaan we naar buiten en moet je een kenteken van een auto lezen op ongeveer 25 mr. afstand, dat is de ogentest. Dan zal de examinator je een paar vragen stellen over de auto. De vragen kunnen bij voorbeeld gaan over zaken die onder de motorkap zitten, de bedieningsknoppen op het dashboard of over de banden. Wij hebben al die punten dan al samen doorgenomen, dus dat weet je dan. Het zijn allemaal eenvoudige en logische dingen, die je moet weten.  (Zie ook: 'De Auto': hoezo autotechniek)

En dan gaan we rijden. Bij een TTT ga ik altijd mee, bij een examen bepaal jij of ik mee ga of liever niet. Je bent daar vrij in. Het komt af en toe voor  dat er een examinator- in -opleiding meegaat. In dat geval mag ik niet mee.

We rijden ongeveer 30-45 minuten en keren dan terug naar de parkeerplaats van het CBR.

Binnen bespreken we samen de TTT of hoor je de uitslag van het examen.

Kijk ook op www.cbr.nl naar het filmpje over de Toets, cq het examen.

Er bestaat ook een zogenaamd 'faalangstexamen'. Dit examen duurt langer en kost daarom ook meer, maar heeft zeker voordelen. Ik vertel je er graag over.